10-09-2021

Wat is linkbuilding en hoe doe je dat?

Linkbuilding, je hebt het woord vast en zeker wel eens voorbij zien komen op internet maar je er verder niet in verdiept wat het nu eigenlijk is. Toch is er nu het moment gekomen dat jij er wat meer over wilt weten. Dat kan! Wij willen je graag uitleggen wat linkbuilding nu eigenlijk is en hoe je het kan gaan gebruiken.

 

Linkbuilding, wat betekent het?

Linkbuilding is het op een website vermelden van backlinks die kwalitatief goed zijn. Dit natuurlijk met daaraan de URL van de pagina vast. Met linkbuilding wil je gaan bereiken dat je een goede online marketingstrategie op poten kan zetten. Door ervoor te zorgen dat jouw website vaak gelinkt wordt aan een stuk tekst of aan bepaalde woorden geeft dit voor Google een factor die doorslaggevend is en zullen jouw ranking daarop onder andere bepaald worden. 

Binnen de zoekmachine optimalisatie is linkbuidling een heel belangrijk proces. Een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google hecht namelijk nogal grote waarde aan dat het aantal inkomende links naar een website die relevant is. Eigenlijk is het heel simpel. Een zoekmachine ziet de linken als een stem. Elke keer dat er op een link wordt geklikt is het weer een stem voor die desbetreffende site waardoor deze site hoog in ranking komt te staan. Nou is het ook zo dat niet alle stemmen voor Google belangrijk zijn. Stel jij dat jij een website hebt die gaat over speelgoedauto’s dan is het een stem van een speelgoedwinkel hun meer waard dan dat ze de stem van een kapper krijgen. Daarom moeten het ook relevante backlinks zijn.

Bevat jouw landingspagina goede content en is deze technisch in orde? Dan helpt linkbuilding om de positie van de zoekwoorden te verbeteren.  

Hoe voer je linkbuilding uit?

We hebben jou net verteld wat linkbuilding is en wat het kan doen. Nu gaan we de tijd ervoor nemen om jou te leren hoe je het aan kunt pakken. Er zijn namelijk een aantal verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Wij gaan je vertellen hoe je kunt linkbuilden aan de hand van backlinks.

Het zelf toevoegen van backlinks

Je gaat zelf naar jouw website verwijzingen plaatsen op het internet. Je kunt op diverse bedrijvengids websites zelf je onderneming en dus je pagina toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van blogs op social media profielen. Wel is het zo dat dit soort links in SEO-perspectief minder waar zijn omdat je ze zelf aan kunt maken.

Het vragen van backlinks

Het is een van de meeste gebruikte manieren om te linkbuilden, het zelf vragen om backlinks. Dit noemen ze ook wel outreach. Je benadert in dit geval andere websites om te vragen of dat zij naar jouw domein, artikel, of pagina willen gaan linken.

Wat heel lastig is aan deze manier van linkbuilding is dat het veel tijd kost en het levert je geen garantie op dat het je ook echt nieuwe backlinks op gaat leveren. Omdat website-eigenaren zich er terdege van bewust zijn dat het hebben van een backlink waardevol is zullen zij vragen om een vergoeding. Bedenk daarom ook goed wat het betalen voor een backlink jou wel loont. Het moet natuurlijk voor jou het meeste opleveren. In dat opzicht mag je dan ook echt wel een beetje egoïstisch zijn.

Het verdienen van backlinks

Je kunt ook backlinks gaan verdienen. Je kunt een goede content maken die allesomvattend is en zo in elkaar steekt dat andere websites heel graag naar jouw site toe willen linken. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan interessante weetjes en unieke informatie. Wanneer je een content creëert waar anderen graag naar willen linken dan noemen we dit ook wel linkbait.

Het kopen of ruilen van backlinks

De meeste snelle manier om aan backlinks te komen is door ze te kopen. Voorheen kon je dit doen door een hele reeks startpaginalinks op te kopen waardoor je positie binnen Google hoog kwam te staan. Dit gebeurde ook wanneer de pagina niet in het algoritme paste. Het was dus vaak zo dat het geen relevante links bevatte. Dit is nu wel veranderd en er wordt veel beter en op een goede manier naar gekeken. Google staat er niet voor open om links te ruilen voor geld, diensten of andere middelen maar wanneer we gaan kijken naar zoekopdrachten die een hoge concurrentie hebben dan is er bijna altijd wel sprake van een linkbuilding die betaald is. Je kunt linkbuilding ook aanpakken door een speciaal bureau in te schakelen die precies weet hoe het allemaal werk.

Je backlinks proberen te behouden

Nu je een aantal websites zover hebt gekregen om backlinks te plaatsen naar jouw site moet je ze ook nog zien te behouden. Dat is vaak nog moeilijker dan het plaatsen ervan. Kijk dus met regelmaat jouw backlinks na. Zorg dat ze naar de goede pagina’s linken en dat je geen pagina krijgt die niet meer bestaat of waar een error in zit. Is dat wel zo dan moet je proberen om de backlink aan te passen.

Linkbuilden, waar moet je nu op letten?

Wanneer je gaat linkbuilden zijn er wel een aantal dingen waar je op moet letten. Welke dat zijn dat vertellen wij jou in het volgende stukje.

Hoe relevant is de link?

Binnen het linkbuilden is relevantie enorm belangrijk. Als voorbeeld, een link naar jouw webshop die over scheermesjes gaat heeft totaal geen zin wanneer deze vermeld staat op een pagina waar telefoonhoesjes aangeboden worden. Je moet er dus voor zorgen dat de links die verwijzen naar jouw website ook relevant zijn aan de website. Het kan voor de zoekpositie nadelige gevolgen hebben wanneer er links zijn die niet relevant zijn.

Ankertekstprofiel

Je moet ervoor zorgen dat je een ankertekstprofiel hebt wat lekker gevarieerd is. De ankertekst is een stukje tekst die bestaat uit een externe of interne link. Je moet ervoor zorgen dat jouw merknaam voor het grootste deel linkt aan deze ankertekst maar je moet er tegelijkertijd ook voor zorgen dat daar wat variatie in zit. Je kunt bijvoorbeeld ervoor zorgen dat een deel van de links die extern zijn verwijzen naar een product, productcategorie of naar een bepaald merk.

Websites die alleen belangrijke zoekwoorden hebben als ankertekst zullen niet zo hoog ranken omdat je dan kans hebt op over optimalisatie. Zorg er dus voor dat je gaat voor een goede en natuurlijke verhouding die betrekking heeft tot je ankerteksten. Helaas is daar niet maar 1 winnende tactiek in. Het gaat om de strategie in het geheel.

De verhoudingen

Zorg ervoor dat de verhoudingen goed liggen. Zorg er dus voor dat je links voor het grootste deel verwijzen naar het hoofddomein. Je kunt er ook voor kiezen om een aantal links te laten verwijzen naar de pagina waar je van wilt dat die gevonden wordt.

De links en hun waarde

Er zijn sites die meer autoriteit hebben dan andere sites. Hoe meer dat ze dat hebben hoe meer dat de link waarde heeft. Je hebt hier dan ook veel meer aan. Nu vraag jij je misschien af hoe je de waarde van een site bepaalt? Dat kan je checken bij onder andere Trust Flow.

De bekende SEO-strategie

We weten nu dat linkbuilding een bekende strategie is om hogerop te komen staan in de zoekresultaten. Er is al heel veel geschreven over de beste strategie en hoe je het aan kunt pakken om er het beste uit te halen. Toch blijft het er elke keer weer op terugkomen dat linkbuilding en dan vooral de backlinks de beste strategie is en dat die zorgt voorgoed een hoge zoekresultaten. Iets wat je dus zeker wilt bereiken.

Het starten met linkbuilden kan dan misschien in het begin aanvoelen als een drempel maar wanneer je eenmaal je ertoe hebt gezet en je ook daadwerkelijk ondervindt wat het met jouw website doet dan weten we zeker dat jij daar ook een extra boost van krijgt. Laat deze SEO-strategie leidend zijn in de keuzes die jij gaat maken. Werk aan alle onderdelen binnen je SEO die belangrijk zijn en zorg ervoor de linkbuilden er een onderdeel van uitmaakt. Juist dit allemaal samen zorgt ervoor dat jij hoge ogen gooit.

Schrijf content die linkwaardig is

Hiermee bedoelen wij dat het informatieve, relevante en soms ook tijdloze content moet zijn. De kans is heel groot dat andere websites dan gaan verwijzen en bij voorkeur naar jouw content. Maak een kennisbank, een nieuwssectie of iets anders wat daarop lijkt. Dit is echt de beste manier om de mensen die jouw site bezoeken te voorzien van informatie. Op die manier krijg je ranking op zoekwoorden en je kunt dan autoriteit tonen om op die manier nieuwe en meer links te vergaren.

Tot slot

Linkbuilden neemt veel tijd in beslag maar als je het eenmaal goed hebt lopen dan geeft het ook een hoog rendement, Je moet voor jezelf goed afwegen of dat dit haalbaar is en of je hier genoeg uit kunt halen. Eens het allemaal goed loopt heb je het meeste al voor elkaar.