24-08-2021

Wat is linkbuilding

Ondernemers en linkbuilding, twee termen die bij elkaar horen! Als ondernemer heb je namelijk als doel om winst te behalen en daarvoor heb jij een goede website nodig. Linkbuilding speelt daarin een grote rol, hierdoor kun je namelijk hoger scoren met je website in Google (en andere zoekmachines). Linkbuilding is een onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie). Door gebruik te maken van linkbuilding kunnen bezoekers je website beter vinden in de zoekmachine. Als een bezoeker op je website is, is het van belang dat ze alles goed kunnen vinden. Daarom moet de linkstructuur van je eigen site goed zijn.  

Interne en externe linkbuilding

Door gebruik te maken van interne linkbuilding op je eigen website, zorg jij ervoor dat een pagina meer waarde krijgt. Misschien is de homepage bij jou het belangrijkste van de site, dan kun je linkjes plaatsen naar je homepage. Er is ook externe linkbuilding, daar wordt gebruik van gemaakt omdat je website autoriteit nodig heeft. Het gaat er om dat er op relevante websites links komen te staan die verwijzen naar jouw website. Het gaat niet om de hoeveelheid links, het gaat om de kwaliteit en relevantie.

Linkbuilding begrippen

Een paar begrippen kun je met linkbuilding regelmatig tegenkomen:

-      Backlink: dit is een link van een andere website naar je eigen website.

-      Nofollow links: een nofollow tag wil zeggen dat de link niet gevolgd mag worden.

-      Dofollow links: een link die wel gevolgd mag worden.

-      Anchortekst: de tekst waar een link aan is gekoppeld. Het gaat hierbij over de tekst waar je op gaat klikken om een bepaalde link te openen.

Belang linkbuilding

Een belangrijk doel van linkbuilding is de autoriteit van je website verhogen. Je wil namelijk beter gevonden worden in Google. Er wordt gekeken naar het aantal externe links om zo de relevantie van je domeinnaam te beoordelen. Alle links hebben een linkwaarde en dat draagt bij aan de autoriteit van je website. Het heeft daardoor ook een flinke impact op je vindbaarheid.

Een natuurlijk linkprofiel is wel belangrijk. Google houdt de linkbuilding activiteiten in de gaten. Het is belangrijk dat je weet waar links worden geplaatst en hoeveel (in welke periode). Bij een natuurlijk linkprofiel gaat het om een natuurlijke combinatie van minder kwalitatieve links en kwalitatieve links. Alle links moeten op een natuurlijke manier zijn verkregen en uiteraard moet dat ook verdeeld zijn over een bepaalde periode.

Wat ook een belangrijke rol speelt bij linkbuilding is de anchortekst. Dit noemen ze ook wel de ankertekst. Er moeten altijd relevante, maar ook unieke anchorteksten worden gebruikt.

Relevante links, waar vind je die?

Er zijn verschillende manieren om aan relevante externe links te komen. Je kunt bijvoorbeeld links ruilen met andere websites, je kunt ook links kopen, maar je kunt ook artikelen schrijven voor andere website of je aanmelden bij een startpagina en overzicht pagina. Op deze manier zorg je voor relevante links, op verschillende manieren. Maar dit is werk wat je volledig kunt uitbesteden aan een SEO specialist. Zij weten wel raad met linkbuilding op je website!

Linkbuilding uitbesteden

Steeds meer ondernemers komen er achter dat linkbuilding heel belangrijk is. Maar als je er zelf geen tijd voor hebt of geen ervaring mee hebt, kan het nog een hele kluif worden. Daarom is het goed dat je weet dat linkbuilding uitbesteden zorgt voor veel gemakken:

-      Het bespaar je veel tijd. Ervaren specialisten gaan voor jou aan de slag en waarborgen de kwaliteit van je links. Het optimaliseren van je website is een belangrijk aandachtspunt en dat kost veel tijd. Zij doen het graag voor jou! De tijd die specialisten gebruiken om je website te optimaliseren kun jij weer gebruiken om andere zaken binnen je onderneming uit te voeren.

-      SEO specialisten weten wat ze doen, ze zijn dag in dag uit bezig met linkbuilding. De laatste kennis en ontwikkelingen worden meegenomen in de werkzaamheden die zij voor jou uitvoeren.

-      Bij linkbuilding zijn connecties heel belangrijk! Een SEO specialist beschikt over de juiste connecties en zal deze ook inzetten om jouw website beter te laten scoren in de zoekmachines. Ze beschikken vaak over een uitgebreid netwerk van websites waar zij een tekst kunnen plaatsen met een link die verwijst naar jouw website.

-      Content moet altijd uniek zijn. Een SEO specialist is creatief en kan daarom altijd een passende tekst schrijven voor jouw website.

-      Je website laten optimaliseren wil zeggen dat deze hoger in Google komt en dus meer kliks gaat realiseren! Een goede SEO specialist kan je hele site bekijken en tips geven/waar nodig direct handelen.